Kunne du godt tænke dig at spise mere vegansk, men aner ikke hvor du skal starte? Det er 

faktisk slet ikke så svært som du tror. Vegansk madlavning er let at lære, og her er er nogle gode råd til, hvordan du kommer i gang. 

 

Indkøb

Det bedste ved at lave sin egen mad er, at du har fuld kontrol over, hvad der kommer i din mad, og som du nok ved starter god mad med gode råvarer. Kvaliteten af din mad afhænger af de råvarer du køber, og det bedste du kan gøre for både dig og miljøet er, at købe friske økologiske råvarer lokalt. 

 

Grønsager 

Vegansk mad indeholder masser af grønsager og både almindelige og søde kartofler er lette at tilberede. Du kan f.eks. lave bagte kartofler i ovnen ved at stikke dem et par gange med en gaffel og bage dem i ovnen i ca en time ved 350°. De smager også godt skåret ud i tern i stir-fries.

Broccolli, blomkål, savoy kål, grønkål og spinat er sunde og perfekte til en hurtig stir-fry. Bare sørg for, at du fjerner stilken og skyller dem godt.

Tomater kan du altid bruge, både på brød og i madlavning, men det er bedst at købe dem lokalt (og helst inden for sæsonen) da de tomater der kommer langvejs fra, ikke har meget smag.

 

Spisekammer

Du får brug for andet end bare grønsager, når du skal lave vegansk mad og nogle af de basisvarer du bør have i dit skab er: nødder, mel, bønner, ris, tørret frugt, pasta, nudler, nøddesmør og tahin.

Krydderier som gurkemeje, chilli, karry og koriander kan du altid bruge i din madlavning og det er selvfølgelig også nødvendigt at have gode madolier til rådighed. Olivenolie er god til madlavning ved lavere temperaturer og sesamolie er en billig måde at gøre din ret lidt mere lækker på. 

Vegansk mad er sundere for både dig og planeten og når først du kommer i gang, vil du opdage, at det er let at lave og ganske velsmagende.